Tisdagen den 23:e maj anordnade CargoIT ett seminarium med inriktning framtidens logistik. Blandningen av åhörare var mycket bra med representanter från myndigheter, speditörer, transportörer, logistikföretag och företag från detaljhandeln. Ämnen som engagerade var bland annat Nils Pauls ämne om regeringens nya flygstrategi, flygskatten och planerna för Arlanda flygplats. Anders Karlsson berättade utförligt om tvisten i Göteborgs hamn och hur det påverkar Sverige och dess logistiska flöden.
Att molntjänster blir allt mer populärt är ingen nyhet, Per Eriksson från CoreIT berättade vad som är viktigt för att uppnå en bra säkerhet och hög tillgänglighet. Han tog även upp de virusattacker som under den senaste tiden har uppmärksammats i media. Christina Rausch från CHAMP Cargosystems berättade tillsammans med Joel Winninge om samarbetet gällande att skicka e-AWB med formatet XML – något som man är först med i branschen.
Dagen var mycket lyckad med aktiva åhörare, något som möjliggjorde en bra diskussion kring ämnena.
Tack alla inblandade!
Nils Pauls, Näringsdepartementet
Brexit kommer att innebära någon form av tullförfarande för alla svenska företag som vill handla med Storbritannien. ”Det kommer att påverka hela logistikkedjan med förseningar och längre ledtider” säger Christina Wiklund på CargoIT.
Det råder osäkra tider i världshandeln. Donald Trump har pausat USAs förhandlingar om ett frihandelsavtal med EU (TTIP) och hotar att införa importtullar mot omvärlden. Förra sommaren röstade britterna igenom Brexit och nu har Storbritanniens premiärminister lämnat in landets formella ansökan om utträde ur EU. Protektionismen frodas onekligen.
Läs mer: Christina Wiklund intervju i DI - Intelligent Logistik om att Brexit kommer påverka...
CargoIT fick i måndags den 22a maj sina tester godkända för CWHOP – tullagerdeklaration/standarddeklaration för hänförande till tullager. Vi är mycket stolta över att vara tidigt ute och troligen först, om inte bland de första, med att få testerna godkända. Efterlängtad implementering ut till kund kan nu genomföras med en uppdaterad tullagerbokföring kopplad till CWHOP meddelanden.
CargoIT har en ny kundportal under implementering. Byggd i ett modernt dynamiskt gränssnitt kan den anpassas efter kundens behov och även för olika typer av enheter. I portalen kommer kunden ha möjlighet att vid registrering av uppdrag, innan bokning, få prisuppgifter alternativt kunna skicka en offertförfrågan. Vid själva registreringen av uppdrag erbjuds hjälp av mallhantering och genom Track and Trace kunna se status på dem.
I den nya portalen kan dokument både laddas upp och laddas ned. I de fall där ett uppdrag behöver bistås med externa dokument kan de laddas upp direkt till uppdraget samt att kunden har åtkomst till dokument som fraktsedlar, aviseringar, fakturor direkt i portalen. För att sedan kunna följa upp och utvärdera uppdrag finns möjlighet att ta ut statistik på tidigare sändningar. Allt detta finns att tillgå i CargoITs nya kundportal som lanseras inom kort. Denna funktion kommer öka er servicegrad gentemot era kunder.