Christina Wiklund, ägare CargoIT, om den nya Brexitöverenskommelsen

I veckan som gick presenterade EU:s chefsförhandlare den principöverenskommelse som slutits i december 2017 men som inte slutförhandlats.

Om redan ett år, 29 mars 2019, räknar Storbritanniens premiärminister Theresa May med att landet ska påbörja utträdet ur den Europeiska Unionen.  Förhandlingar har pågått mellan Storbritannien och EU sedan i somras men mycket litet har kommit fram i form av konkret innehåll och överenskommelser. Förhoppningar är att ett avtal ska vara klart till oktober i år.


  • Med över 5 procent av Sveriges totala import och 6 procent av Sveriges totala export för 2017 är Storbritannien en av Sveriges absolut viktigaste handelspartner och utträdet ur EU kommer att påverka tusentals svenska företag, både administrativt, tids- och kostnadsmässigt, säger Christina Wiklund, ägare CargoIT.


I veckan som gick presenterade EU:s chefsförhandlare den principöverenskommelse som slutits i december 2017 men som inte slutförhandlats. I denna får vi bland annat veta att EU ser Nordirland som fortsatt del av EU:s tullunion och att en övergångsperiod på två år planeras från det att avtalet träder i kraft i mars 2019. Storbritanniens premiärminister talar om ett “nytt tullparnerskap” eller ett “mycket strömlinjeformat tullarrangemang” med argument att de vill ha friheten att underteckna sina egna handelsavtal.

  • Hur avtalet och ett utträde ur tullunionen i slutändan kommer att se ut kommer att påverka hela den svenska export- och importmarknaden och oron bland svenska företag är påtaglig. För Sverige som ett litet exportberoende land är det oerhört viktigt att följa förhandlingarna för att vara rustade att möta nya tull- och handelshinder på ett så effektivt och friktionsfritt sätt som möjligt, säger Christina Wiklund, ägare CargoIT.

Breadcrumbs